trendwatch - ZEITGEIST?

Att hålla koll på ZEITGEIST. Men hjälp av en blogg. Som en skoluppgift.

Bara konceptet känns så OTROLIGT pretto.

Att skriva om att man ska skriva om vad andra skriver eller kommer skriva om - metanivån ger mig kalla kårar. Jag menar den som sitter och tror att han/hon kan hålla koll på och dessutom meddela sig om det han/hon tror är tidens puls måste till stor del ägna sig åt detta för att själv få känna sig lite zeitgeist. Eller?

Men å andra sidan är fenomenet blogging som jag uppfattar det egentligen inget annat än ett forum för att uppfylla gemenemans behov av att få vara lite pretto då och då. En härligt överambitiös dagbok. Av exakt denna anledning har jag tills denna ödesdigra dag försökt undvika detta beteende.

Men nu finns det ingen återvändo längre: Här är min blogg (förlåt värld). Och den ska fyllas (går det?) med allehanda subjektivt, stulet (jag erkänner redan nu), påhittat strunt om saker jag gillar, inte gillar, tycker är intressanta och fullständigt meningslösa. 

Jag kommer i alla fall lägga upp det efter följande strategi:
1. gå ut hårt, vara sjuuukt pretto och ambitiös i två-tre, kanske fem veckor.
2. efter någon liten månad när vädret blivit sämre och jag insett mina begränsningar vad det gäller zeitmanagement kommer zeitgeisten antagligen lämna mig och spridas i den hårda novembervinden. Min blogg lämnas åt sitt eget öde... Snipp snapp slut.

Det var dagens trendorakel. Ursäkta pessimismen, men jag har vid det här laget uppnått så pass god självkännedom att det inte är någon idé att hymla. Vissa beteenden har en tendens att upprepa sig, oavsett om det ligger i trend eller inte.

Så nu är det bara att sätta igång och blogga så det svider. Hoppas det inte går riktigt lika illa som jag förutspått:)

Varmt välkomna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0