TV-trender: intervju med Magnus Abrahamsson

Idag ringde jag upp Magnus Abrahamsson, utvecklingschef på OTW Television, för att prata lite om trender inom TV-branschen. Här är intervjun:


Vilka trender och utvecklingar står TV-branschen inför?

- För det första får jag nog säga att trender generellt sett inte riktigt går att förutspå, men man kan prata om tendenser både vad det gäller fromatutveckling och TV-branschen i stort.


Vilka trender ser du just nu inom Formatutvecklingen?

- När Youtube kom igång sa alla: oj, nu är internet här! Då måste TV bli helt eventbaserat - och det stämmer ju till en viss del. Både Idol, melodifestivalen och andra direktsända jätte-events drar väldigt stor publik. Dels för att det är stora händelser man kan se live, dels på grund av de interaktiva inslagen med omröstningar och publikdelaktighet.


Betyder det att vi bara kommer få se livesändningar av mastodontformat?

- Nej, jag tror att trenden med  eventbaserad TV-underhållning kommer att hålla i sig ett bra tag till. Men jag ser även något man skulle kunna kalla mottrender innom produktion av TV-underhållning. Man kan säga att TV-branschen har något cykliskt över sig. På nittiotalet såg vi det klassiska såpadramat som största trend. Det blev emellertid nästintill utraderat av det man kallade för reality-TV, Big Brother, Farmen, Baren och så vidare. Nu har det formatet fått lämna plats åt ett ännu mer äkta format: de konstruerade situationerna som Farmen och Baren har bytts ut mot riktiga så kallade work place realities. Omåttligt populära format som Livräddarna, Klass 9A och Barnmorskorna dök upp för något år sedan. Mina förhoppningar är ju att den cykliska tendensen med mottrender kommer ta oss tillbaka till det dramatiserade formatet: så långt bort ifrån verkligheten man kan komma!


Ser du ytterligare någon kommande trend för själva formaten?

- Jo, tävlingsprogramet Wipeout är ett viktigt format just nu som spelas in i gigantiska hinderbanor - det är lite som de japanska hål-i-väggen-showerna fast ännu värre. Det här och liknande former av tävlingsunderhållning kommer vi att se mycket av framöver. Gemensamt för den typen av format är att människor drivs till sina yttersta fysiska gränser i olika typer av tävlingsmoment.


Hur går det för TV-branschen på lite längre sikt? Tror du att TV som medium kommer att försvinna i och med internets erövringar av den rörliga bilden?

- Nej, i alla fall inte på ett tag. Tablå-TV kommer finnas tills man integrerat internet helt och hållet i TVn. När tekniken för högupplöst internet har utvecklats och är användarvänlig, och browsern finns direkt att nå i TVn kanske de vanliga TV-kanalerna har gjort sitt, vem vet. Men det är inte aktuellt ännu på ett tag. Jag menar, när man har sett 60 klipp på Youtube tröttnar man och längtar efter en TV-tablå att sjunka in i. Och då blir det dyrt att producera, så produktionsbolag kommer alltid behövas i någon form. Frågan är bara vem som ska betala.


Ja, vem ska betala när kanalernas reklamintäkter inte räcker till?

- Det har ju försökts en hel del med Advertise funded Programming (AFP), men det har inte riktigt slagit igenom. Jag tror det beror på att TV-kanalerna inte är så intresserade.


Varför inte?

Dels upplever de att företag inkräktar på deras möjligheter att styra den egna programtablån. Om till exempel Nestlé skulle bli ansvariga för innehållet i en produktion kanske det inte passar TV4's upplägg - man måste ju tänka på att tablån till stor del utgör en kanals identitet. För privata kanalers del kan ju AFP dessutom leda till att man tappar kunder och därmed möjligheter att göra affärer. Men på längre sikt när man har löst finansieringsfrågan kan det mycket väl bli så att TV-Bolagen försvinner helt och Produktionsbolagen blir ägare till formaten.

Intervju av Emilia Blom 2008-09-01


Kommentarer
Postat av: Tobias

Underbart Emilia! Fint med lite kött på benen :) Roligt att vi redan var på helt rätt spår

2008-09-02 @ 09:43:56
URL: http://livingathyper.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0